Bieszczadzkie drezyny rowerowe - aktywne podróżowanie i podziwianie widoków z innej perspektywy

bieszczadzkie drezyny rowerowe

Przejażdżka drezyną rowerową to jedna z najbardziej atrakcyjnych form aktywnego wypoczynku, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. A kiedy do tego dodamy piękne krajobrazy i radość z ich podziwiania, to doskonała zabawa jest gwarantowana. W Bieszczadach znajduje się największa w Polsce turystyczna wypożyczalnia drezyn rowerowych, oferująca aż 50 drezyn i 47 km torów od Zagórza do Krościenka z bazą w Uhercach Mineralnych, która z pewnością przyciągnie turystów.

Bieszczady to jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce, zachwycające dzikim krajobrazem, brakiem wielkich miast i mniejszym ruchem turystycznym niż w innych regionach. Właśnie te warunki sprzyjają wypoczynkowi rodzinnemu. Działające od 2015 roku Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe to przedsięwzięcie, które łączy turystykę z zamiłowaniem do tradycji kolejarskich. To niezwykle ciekawa atrakcja, która dla każdego stanowi niezapomnianą przygodę.

Bieszczady mają bogatą historię związaną z koleją. Po raz pierwszy ciuchcia zaczęła ciągnąć wagony krętymi dolinami rzek już w 1874 roku. Wtedy też powstały dwa tunele kolejowe, z których jeden pod Przełęczą Łupkowską jest do dziś największym w Polsce. W Zagórzu powstał ważny węzeł kolejowy z dwoma dworcami kolejowymi oddalonymi od siebie o niespełna kilometr. To właśnie kolej była swoistym „oknem na świat” dla Bieszczad, dzięki której do regionu przyjeżdżały towary i technologie, a także nowinki cywilizacyjne i społeczne.

Kilka słów o bieszczadzkich drezynach rowerowych i słynnej linii kolejowej 108

Po pierwsze, drezyny rowerowe to specjalne pojazdy, które składają się z platformy, na której pasażerowie siedzą jak na rowerze, oraz dwóch kół napędzanych siłą nóg. Dzięki temu można poruszać się nimi po torach kolejowych, co daje możliwość podziwiania krajobrazów i miejsc, do których trudno dotrzeć innymi środkami transportu. Ważną informacją dla zainteresowanych drezynami rowerowymi jest fakt, że można skorzystać z ofert całodniowych wycieczek lokalnych touroperatorów (polecamy szczególnie wycieczkę „Drezynami ze zbójami” organizowaną przez Biuro Podróży PAWUK), podczas której przewodnik opowie sporo ciekawostek o drezynach i mijanych podczas jazdy miejscach i atrakcjach.


turyści na bieszczadzkich drezynach

Linia kolejowa 108, zbudowana w 1872 roku przez władze Cesarstwa Austriackiego, pierwotnie służyła jako ważny łącznik pomiędzy Pierwszą Węgiersko-Galicyjską Koleją Żelazną a linią kolejową nr 96, łącząc stację Stróże z przejściem granicznym w Krościenku. Niestety, z biegiem czasu straciła na znaczeniu, a w 2013 roku wszystkie stacje na wschód od Zagórza zostały wyłączone z eksploatacji.

Jednak w 2015 roku część tej linii kolejowej znalazła nowe przeznaczenie i stała się najdłuższą w Polsce trasą drezyn rowerowych. Pomysłodawcą był Janusz Demkowicz, prowadzący również Szkołę Ginących Zawodów, który zainspirował się podobnymi projektami w Europie Zachodniej, które pozwoliły na przywrócenie do życia zapomnianych linii kolejowych i stworzenie oryginalnej oferty turystycznej.

Serce bieszczadzkich drezyn rowerowych

Siedzibą wypożyczalni drezyn rowerowych jest stacja kolejowa w Uhercach Mineralnych. Znajduje się ona na rozwidleniu tras drogowych, będących częścią wielkiej pętli bieszczadzkiej. Trasy te prowadzą w stronę Ustrzyk Dolnych (droga krajowa nr 84) oraz do Soliny, Polańczyka i Jeziora Solińskiego (droga wojewódzka nr 895). Stacja ta jest centralnym punktem linii kolejowej 108, która dzieli odcinek na dwie niemal równe części. W sezonie letnim, oprócz Uherzec Mineralnych, odjazdy są także uruchamiane z dawnej stacji PKP w Ustrzykach Dolnych, przy dworcu PKS. Aktualnie (kwiecień 2023 rok) Stacja w Ustrzykach Dolnych jest nieczynna.


bieszczadzka atrakcja - drezyny rowerowe

W sezonie 2023 z wypożyczalni drezyn w Uhercach Mineralnych turyści mogą wybierać spośród dwóch tras: do Stefkowej lub do Olszanicy. Trasy różnią się długością od 8,5 do 12 km i czasem przejazdu od 1 do 1,5 godziny. Dostępność drezyn należy sprawdzić w panelu rezerwacyjnym. Aktualne godziny odjazdów na dany dzień oraz informacje na temat dostępności miejsc znajdują się na stronie internetowej atrakcji.

Całkowita długość udostępnionej trasy wycieczkowej wynosi około 47 km. Wypożyczalnia drezyn i główna stacja znajdują się w Uhercach Mineralnych, skąd wyrusza większość wycieczek. Rzadziej wycieczki zaczynają się w Ustrzykach Dolnych, ale tylko w sezonie wakacyjnym. Bieszczadzka linia kolejowa uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych w Polsce i ma ponad 140 lat. Jej uroki można podziwiać, przemierzając trasę drezynami rowerowymi napędzanymi siłą własnych mięśni. Na trasie znajdują się takie atrakcje jak umocnienia Linii Mołotowa, bobrze żeremia czy tunel kolejowy Kostrzyń.

W związku z prowadzonym remontem na linii 108 oraz uruchomieniem połączeń kolejowych Sanok – Ustrzyki Dolne, rozkład jazdy jest aktualnie publikowany z wyprzedzeniem około tygodniowym, a koszt za drezynę w zależności od trasy wynosi 120-130 zł. 

Spływ Sanem z RMF FM - wspólna zabawa.