Bieszczadzkie drezyny rowerowe - aktywne podróżowanie i podziwianie widoków z innej perspektywy
Przejażdżka drezyną rowerową to jedna z najbardziej atrakcyjnych form aktywnego wypoczynku, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. A kiedy do tego dodamy piękne krajobrazy i radość z ich podziwiania, to doskonała zabawa jest gwarantowana. W Bieszczadach znajduje się największa w Polsce turystyczna wypożyczalnia drezyn rowerowych, oferująca aż 50 drezyn i 47 km torów od Zagórza do Krościenka z bazą w Uhercach Mineralnych, która z pewnością przyciągnie turystów.
Bieszczady to jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce, zachwycające dzikim krajobrazem, brakiem wielkich miast i mniejszym ruchem turystycznym niż w innych regionach. Właśnie te warunki sprzyjają wypoczynkowi rodzinnemu. Działające od 2015 roku Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe to przedsięwzięcie, które łączy turystykę z zamiłowaniem do tradycji kolejarskich. To niezwykle ciekawa atrakcja, która dla każdego stanowi niezapomnianą przygodę.
Bieszczady mają bogatą historię związaną z koleją. Po raz pierwszy ciuchcia zaczęła ciągnąć wagony krętymi dolinami rzek już w 1874 roku. Wtedy też powstały dwa tunele kolejowe, z których jeden pod Przełęczą Łupkowską jest do dziś największym w Polsce. W Zagórzu powstał ważny węzeł kolejowy z dwoma dworcami kolejowymi oddalonymi od siebie o niespełna kilometr. To właśnie kolej była swoistym „oknem na świat” dla Bieszczad, dzięki której do regionu przyjeżdżały towary i technologie, a także nowinki cywilizacyjne i społeczne.
Kilka słów o bieszczadzkich drezynach rowerowych i słynnej linii kolejowej 108
Po pierwsze, drezyny rowerowe to specjalne pojazdy, które składają się z platformy, na której pasażerowie siedzą jak na rowerze, oraz dwóch kół napędzanych siłą nóg. Dzięki temu można poruszać się nimi po torach kolejowych, co daje możliwość podziwiania krajobrazów i miejsc, do których trudno dotrzeć innymi środkami transportu. Ważną informacją dla zainteresowanych drezynami rowerowymi jest fakt, że można skorzystać z ofert całodniowych wycieczek lokalnych touroperatorów (polecamy szczególnie wycieczkę „Drezynami ze zbójami” organizowaną przez Biuro Podróży PAWUK), podczas której przewodnik opowie sporo ciekawostek o drezynach i mijanych podczas jazdy miejscach i atrakcjach.
Jednak w 2015 roku część tej linii kolejowej znalazła nowe przeznaczenie i stała się najdłuższą w Polsce trasą drezyn rowerowych. Pomysłodawcą był Janusz Demkowicz, prowadzący również Szkołę Ginących Zawodów, który zainspirował się podobnymi projektami w Europie Zachodniej, które pozwoliły na przywrócenie do życia zapomnianych linii kolejowych i stworzenie oryginalnej oferty turystycznej.
Serce bieszczadzkich drezyn rowerowych
Siedzibą wypożyczalni drezyn rowerowych jest stacja kolejowa w Uhercach Mineralnych. Znajduje się ona na rozwidleniu tras drogowych, będących częścią wielkiej pętli bieszczadzkiej. Trasy te prowadzą w stronę Ustrzyk Dolnych (droga krajowa nr 84) oraz do Soliny, Polańczyka i Jeziora Solińskiego (droga wojewódzka nr 895). Stacja ta jest centralnym punktem linii kolejowej 108, która dzieli odcinek na dwie niemal równe części. W sezonie letnim, oprócz Uherzec Mineralnych, odjazdy są także uruchamiane z dawnej stacji PKP w Ustrzykach Dolnych, przy dworcu PKS. Aktualnie (kwiecień 2023 rok) Stacja w Ustrzykach Dolnych jest nieczynna.
Całkowita długość udostępnionej trasy wycieczkowej wynosi około 47 km. Wypożyczalnia drezyn i główna stacja znajdują się w Uhercach Mineralnych, skąd wyrusza większość wycieczek. Rzadziej wycieczki zaczynają się w Ustrzykach Dolnych, ale tylko w sezonie wakacyjnym. Bieszczadzka linia kolejowa uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych w Polsce i ma ponad 140 lat. Jej uroki można podziwiać, przemierzając trasę drezynami rowerowymi napędzanymi siłą własnych mięśni. Na trasie znajdują się takie atrakcje jak umocnienia Linii Mołotowa, bobrze żeremia czy tunel kolejowy Kostrzyń.
W związku z prowadzonym remontem na linii 108 oraz uruchomieniem połączeń kolejowych Sanok – Ustrzyki Dolne, rozkład jazdy jest aktualnie publikowany z wyprzedzeniem około tygodniowym, a koszt za drezynę w zależności od trasy wynosi 120-130 zł.